ISSN: 2966-0599
v.1, n.7, 2024 (Novembro)
METADADOS
DOI: 10.5281/zenodo.14026494
Author: (1)-Anderson da Silva Santos
Biography: (1)-Graduado em Letras – Português e Inglês pelo Centro Universitário Jorge Amado (2008). Especialista em Saberes e Práticas de Língua Inglesa, pelo AVM Educacional LTDA (2014). Pós-graduando em Educação de Jovens e Adultos – EJA, pela pela Faculdade UNIFAHE. Pós-graduando em Língua Portuguesa, pela Faculdade UNIFAHE. Pós-graduando em Coordenação Pedagógica e Planejamento, pela Faculdade UNIFAHE. Aluno Especial do Mestrado Profissional de Jovens e Adultos-MPEJA(UNEB).
E-mail: andersoncfsd2005@gmail.com
ORCID: https://orcid.org/0009-0001-1170-9248
Author: (2)-Grace Favila de Figueiredo Carvalhal
Biography: (2)-Graduada em Licenciatura em Letras Vernáculas- Universidade Federal da Bahia (1991). Graduada em Bacharelado em Letras Vernáculas – Universidade Federal da Bahia (1993). Graduada em Direito – Faculdade Maurício de Nassau (2008). Especialista em Literatura Brasileira – Universidade Católica do Salvador (2005). Especialista em Direito Civil- Universidade Federal da Bahia (2012). Especialista em Metodologia do Português – Centro de Estudos Avançados em Pós Graduação e Pesquisa (2018). Especialista em Metodologia do Ensino de Português – ISEAC (2017). Especialista em Psicopedagogia Escolar – Universidade Contemporânea e Faculdade Integrada Montenegro (2002). Aperfeiçoamento em Técnicas Educacionais-CATE – Universidade do Estado da Bahia (2016). Aperfeiçoamento em Língua Portuguesa -Centro Científico Conhecer (2017). Aperfeiçoamento em Curso de Formação de Professores e Coordenadores Pedagógicos do Ensino Médio- Universidade Federal da Bahia (2016). Aperfeiçoamento em Prevenção do Uso de Drogas para Educadores de Escolas Públicas -Universidade de Brasília (1998). Atualmente é professora do Colégio Estadual Edvaldo Brandão Correia. Discente do curso de Filosofia- Universidade do Estado da Bahia (2023). Aluna especial de Mestrado em Linguagem e Educação -Universidade do Estado da Bahia (2024).
E-mail: gracefavila@hotmail.com
ORCID: https://orcid.org/0009-0009-7201-8414
ABSTRACT: The Maker Culture, a movement that promotes autonomy and innovation through hands-on creation and construction with a variety of materials and technologies, has gained prominence in the global educational landscape. This article examines the implementation of this culture in Brazilian public schools, assessing its potential to train skilled professionals for the job market and the challenges faced in its effective adoption. The analysis is based on a narrative literature review, aiming to provide an update on studies about the Maker Culture, highlighting its potential to bring significant advantages to public education, especially in the development of essential practical and technical skills. However, it is noted that, so far, Maker Culture has predominantly established itself within the “S System,” represented by SENAI (National Industrial Training Service), SESI (Social Service of Industry), and Federal Institutes, formerly Technical Schools, which contrasts with the idea of universalized education outlined in the National Education Plan (PNE).
Keywords: Maker Culture; Public Education; Job Market; Professional Training.
