ISSN: 2966-0599
v.1, n.6, 2024 (Outubro)
METADADOS
DOI: 10.5281/zenodo.13956151
Author: Adly Gaby[1], Aniarle de Souza Bastos [2], Adriano Melo Aguiar [3], Ednéia Maria de Oliveira Andrade [4], Sandra Maria de Jesus Freitas [5]
Biography: [1] Graduado em Marketing pela Universidade do Norte do Paraná, também graduado em Geografia pela Fabras. Atua como intérprete de línguas migrantes para a Secretaria de Estado de Educação do Estado do Mato Grosso. E-mail: Gabyadly@hotmail.com; [2] Formada em Ciências Econômicas pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), atual Universidade Federal de Rondonópolis (UFR), desde março de 2022. Pós-graduada em Auditoria e Controladoria Financeira e pós-graduada em Sistemas de Gestão Integrada de Qualidade, Segurança, Meio Ambiente e Sustentabilidade. E-mail: aniarle.bastos@gmail.com; [3] Pedagogo especialista em Educação Especial e Atendimento Educacional Especializado; Especialista em Língua Brasileira de Sinais. Licenciado em Artes Visuais pela Claretiano – SP. Atualmente Docente da Educação Infantil – SEMED -MT e Professor de AEE na Secretaria de Educação do Estado de Mato Grosso – SEDUC – MT. E-mail: adrianomeloaguiar@gmail.com; [4] Formada pela UFMT em 2005, especialista em educação inclusiva, psicopedagogia clínica e institucional, ABA. Atuou por 10 anos nos anos iniciais do ens. Fundamental, 3 anos no AEEs. Atualmente está como diretora na rede municipal. E-mail: Edneiaandrade@hotmail.com; [5] Possui especialização em Libras e educação inclusiva pelo IFF de Mato Grosso, atua como professora para a secretaria do estado de Mato Grosso. E-mail: sandrafreitasitiquira@hotmail.com
ABSTRACT: This study aims to investigate the challenges faced by educators in implementing technology in schools. These challenges include not only structural issues, but also the professional qualifications of educators, the quality and quantity of available technological resources, the lack of adequate spaces and the absence of appropriate maintenance, among other factors that hinder the effective implementation of these proposals. However, the focus is not only to highlight the difficulties in inserting technology into the educational process, but also to recognize that, despite the barriers, it is possible to develop significant work with the available resources. The study seeks to demonstrate that schools are increasingly aware of the importance of technology for improving teaching and learning and the need to educate their students in accordance with the so-called “information society”, promoting a reflection on their role in this new scenario of computerization. The research was conducted through a bibliographic review, based on articles, scientific papers, books and websites, among other sources.
Keywords: Educators. Technology. Schools. Learning.